Decyzja środowiskowa

karta informacyjna przedsięwzięcia,
raport o oddziaływaniu na środowisko, ocena oddziaływania na środowisko, OOŚ

Przygotujemy dla Państwa:

Na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia uzyskujemy wszystkie niezbędne pozwolenia z zakresu ochrony środowiska
(więcej…)

Zapraszamy do współpracy

decyzja środowiskowa, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Proces inwestycyjno-budowlany jest bardzo złożony i (również w kontekście wpływu przedsięwzięcia na środowisko) wymaga przygotowania wielu dokumentów i opracowań. Będziemy dla Państwa wsparciem na każdym etapie tego procesu. Opracujemy koncepcję przedsięwzięcia; przygotujemy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej; opracujemy niezbędne w toku postępowania administracyjnego dokumenty (np. karta informacyjna przedsięwzięcia); stworzymy raport o oddziaływaniu na środowisko (jeśli zaistnieje taka konieczność) orazinne konieczne analizy.

Bierzemy na siebie konsultacje z właściwymi organami i merytoryczne wyjaśnienia oraz uczestniczymy w konsultacjach społecznych, a także oferujemy usługę, polegającą na współpracy z biurem projektowym na etapie opracowania projektu budowlanego.

Koordynujemy procedurę od A do Z i realizujemy wszystkie zadania wynikające z obowiązujących przepisów prawa.

Fakt, że uzyskaliśmy kilkaset decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwala nam na identyfikację potencjalnego ryzyka na każdym etapie przygotowania dokumentacji.

Jeśli potrzebna jest Państwu profesjonalna decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, zapraszamy do współpracy!

FAQ

Decyzja środowiskowa – ustawa

Kwestię decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach reguluje ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania środowisko. Akt ten dość ogólnikowo określa ogólne zasady dotyczące ubiegania się o decyzję, definiuje to, jak wygląda procedura postępowania urzędowego, a także omawia rodzaje przedsięwzięć, dla których opinia środowiskowa jest opracowaniem niezbędnym.

Dodatkowo poszczególne rodzaje inwestycji, które objęte są obowiązkiem uzyskania decyzji, szerzej omawia rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko.

Czym jest decyzja środowiskowa?

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji w przypadku większości podmiotów jest podstawą dalszego działania. Opinia środowiskowa określa podstawowe warunki, które są punktem wyjścia przy ustalaniu szczegółowych warunków realizacji przedsięwzięcia. Decyzja nadaje inwestycji ostateczny kształt, robi to za pośrednictwem regulacji szkodliwych czynników, takich jak:

  • ilość wykorzystywanej wody i zasobów naturalnych;
  • emisja dźwięku o nadmiernym natężeniu;
  • produkcja uciążliwych zapachów;
  • emisja substancji niebezpiecznych do środowiska (m.in. gazy, płyny);
  • negatywny wpływ na jakość życia okolicznych mieszkańców;
  • negatywne oddziaływanie na krajobraz, zwierzęta i rośliny (szczególnie te, podlegające ochronie).

Pod pojęciem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach kryją się zarówno opracowania przygotowane na indywidualne zapotrzebowanie zamawiającego (m.in. analizy akustyczne i formalno-prawne oraz badania przyrodnicze), jak i dokumenty wymagane przepisami prawa.

Mowa tu o: opracowaniach powstałych w toku procedowania decyzji środowiskowych (raport o oddziaływaniu na środowisko, inwentaryzacja przyrodnicza, karta informacyjna przedsięwzięcia); raportach o oddziaływaniu na obszar Natura 2000; wnioskach o wydanie pozwolenia zintegrowanego; wnioskach o wydanie decyzji sektorowych (m.in. pozwolenie wodnoprawne, pozwolenie na wprowadzanie gazów i pyłów oraz pozwolenie na wytwarzanie, przetwarzanie, zbieranie i transport odpadów); przeglądach ekologicznych.

Decyzja uwarunkowań środowiskowych – dlaczego jest tak ważna?

Pozwolenie środowiskowe jest istotne choćby ze względu na to, że wskazuje ono właściwy sposób realizacji przedsięwzięcia. Celem tego opracowania jest minimalizacja pogorszenia stanu środowiska wskutek wykonania inwestycji. Decyzja wydawana jest przez urząd (po przeprowadzeniu OOŚ) w przypadku, gdy planowane przedsięwzięcie kwalifikuje się do grupy inwestycji, które mogą znacząco oddziaływać na środowisko.

Uzyskanie decyzji na etapie planowania jest konieczne dlatego, że treść raportu może wpłynąć na sposób realizacji przedsięwzięcia i jego ostateczny kształt. Decyzja nie jest zatem tylko biernym pozwoleniem, lecz wiążącym dokumentem potrzebnym do zrealizowania inwestycji.

Do czego jest potrzebna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach?

Wniosek o decyzję środowiskową należy złożyć w takim momencie, aby została ona wydana przed uzyskaniem decyzji wymienionych w art. 72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018 r. poz. 2081 z późniejszymi zmianami).

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest niezbędna do tego, by móc formalnie procedować o wydanie:

  • decyzji o zmianie obszaru leśnego na użytek rolny;
  • decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (WZIZT);
  • pozwolenia wodnoprawnego na regulację wód, na wykonanie wodnych urządzeń oraz na wydobywanie z wód żwiru, piasku, kamienia i innych materiałów;
  • decyzji dotyczącej zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID);
  • zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów;
  • decyzji o pozwoleniu na budowę (PB);
  • decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego;
  • pozwolenia na wznowienie robót.

Kiedy jest wymagana decyzja środowiskowa?

Szczegółowe zestawienie inwestycji wymagających decyzji środowiskowej znaleźć można w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Jeżeli planowana inwestycja znajduje się w powyższym akcie prawnym, to uzyskanie dla niej decyzji środowiskowej jest konieczne. Wymóg obowiązuje również w przypadku rozbudowy, przebudowy lub montażu już zrealizowanego przedsięwzięcia, lub będącego na etapie realizacji.

Dla danej inwestycji urząd wydaje jedną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Ma to miejsce także wtedy, gdy:

  • realizacja przedsięwzięcia będzie odbywać się w kilku etapach (odpowiednio do treści wniosku, decyzja obejmuje wówczas wszystkie etapy);
  • realizacja inwestycji wymaga późniejszego uzyskania kilku innych decyzji administracyjnych (m.in. pozwolenie na budowę, ustalenie warunków zabudowy).

Kiedy decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie jest potrzebna?

Decyzja opisująca warunki środowiskowe dla przedsięwzięć, mogących znacząco oddziaływać na środowisko, nie jest konieczna, jeśli wyłącznym celem tych inwestycji jest:

  • obronność i bezpieczeństwo państwa;
  • prowadzenie działań ratowniczych i zapewnienie bezpieczeństwa cywilnego, które polega na przeciwdziałaniu lub usunięciu bezpośredniego zagrożenia dla ludności na danym obszarze.

Brak wymogu uzyskania decyzji środowiskowej, nie zwalnia podmiotu z obowiązku poinformowania o swoich zamierzeniach odpowiednich organów. Konieczność realizacji takiego przedsięwzięcia należy zgłosić do RDOŚ. Jeżeli właściwy organ nie wyda zgody na realizację inwestycji, konieczne będzie złożenie do RDOŚ wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Czym jest przedsięwzięcie?

W myśl przedmiotowej ustawy i w kontekście decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcie jest zamierzeniem budowlanym lub pewnego rodzaju ingerencją w środowisko, której celem jest dokonanie przekształcenia lub zmiany sposobu wykorzystania przestrzeni. Taka definicja jest jednak nieprecyzyjna, rodzi w związku z tym pewne niejasności.

Aby lepiej zrozumieć, czym jest przedsięwzięcie, można przyjąć, że zamierzenie budowlane to chęć realizacji inwestycji, która polegać będzie na wzniesieniu pewnego obiektu budowlanego. Takie uściślenie nie występuje jednak w przypadku przekształcenia lub zmiany wykorzystania danej przestrzeni. Uzupełnieniem definicji mogą być wymienione w ustawie, konkretne przykłady inwestycji, w stosunku do których wymagane jest wszczęcie postępowania, mającego na celu wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.

Kto wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach?

Decyzja określająca środowiskowe uwarunkowania jest opracowaniem, które znajduje się w kompetencji kilku organów. Artykuł 75. ust.1. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018 r. poz. 2081 z późniejszymi zmianami) określa, który organ, w jakiej sytuacji jest właściwym do wydania decyzji środowiskowej.

Organy, o których mówi ustawa środowiskowa, to:

  1. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska;
  2. regionalne dyrekcje ochrony środowiska;
  3. regionalne dyrekcje lasów państwowych;
  4. starostwa powiatowe;
  5. urzędy miast na prawach powiatu;
  6. urzędy dzielnicowe m.st. Warszawy;
  7. urzędy miast i gmin.

Jakie organy uczestniczą w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?

Tok postępowania administracyjnego toczącego się w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanych przedsięwzięć, które potencjalnie mogą oddziaływać na środowisko, zgodnie z postanowieniem art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018 r. poz. 2081 z późniejszymi zmianami), nakłada obowiązek przeprowadzenia OOŚ. Opinia powinna być wydana po konsultacjach z:

  • regionalnym dyrektorem ochrony środowiska (RDOŚ);
  • organem właściwym do wydania oceny wodnoprawnej (PGW Wody Polskie);
  • organem właściwym do wydania pozwolenia zintegrowanego (jeśli dotyczy) – prezydent miasta, starosta lub marszałek województwa;
  • organem właściwym państwowej inspekcji sanitarnej (państwowy wojewódzki inspektorat sanitarny PWIS, państwowy powiatowy inspektorat sanitarny PPIS, państwowy graniczny inspektorat sanitarny PGIS);
  • dyrektora urzędu morskiego (jeżeli inwestycja realizowana jest na obszarze morskim).

Jeżeli dla danego przedsięwzięcia RDOŚ stwierdzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania inwestycji na środowisko ze względu na oddziaływanie na obszar Natura 2000, zamiast opinii, dokonane zostaje uzgodnienie w drodze postanowienia.

W przypadku, gdy dla planowanego przedsięwzięcia organ właściwy do wydania oceny wodnoprawnej uzna, że należy przeprowadzić OOŚ ze względu na potencjalny negatywny wpływ inwestycji na możliwość osiągania celów środowiskowych, zamiast opinii, dokonane zostaje uzgodnienie w drodze postanowienia.

Jeśli wnioskodawcą planowanego przedsięwzięcia jest jednostka samorządu terytorialnego (JST), dla której organem wykonawczym jest organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot od niej zależny, RDOŚ, który zadecyduje o konieczności przeprowadzenia OOŚ, zamiast wystawienia opinii, dokonuje uzgodnienia w drodze postanowienia.

Jeżeli przeprowadzona zostaje OOŚ, to zanim decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych zostanie wydana, organ właściwy do jej wydania na podstawie zapisów art. 77 ust.1 ustawy OOŚ:

  • uzgadnia warunki realizacji inwestycji z ministrem właściwym do spraw środowiska w zakresie istnienia alternatywnych opcji realizacji inwestycji oraz przewidywanych działań, których celem będzie kompensacja przyrodnicza negatywnych oddziaływań na środowisko przyrodnicze parku narodowego (dotyczy przedsięwzięć liniowych celu publicznego w ich części przebiegającej przez obszar parku narodowego);
  • uzgadnia warunki realizacji przedsięwzięcia z RDOŚ i w sytuacji, gdy inwestycja dotyczy obszaru morskiego, z dyrektorem urzędu morskiego;
  • uzgadnia warunki realizacji przedsięwzięcia z GDOŚ w zakresie istnienia alternatywnych rozwiązań realizacji danej inwestycji oraz przewidywanych działań, których celem będzie kompensacja przyrodnicza negatywnych oddziaływań na środowisko przyrodnicze rezerwatu przyrody (dotyczy przedsięwzięć liniowych celu publicznego w ich części przebiegającej przez obszar rezerwatu przyrody);
  • zasięga opinii organu, który jest właściwy do wydania pozwolenia zintegrowanego (jeśli dotyczy) – starosta, prezydent miasta i marszałek województwa;
  • zasięga opinii organu państwowej inspekcji sanitarnej (PWIS, PPIS, PGIS) – wyjątkiem jest sytuacja, w której przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, a organ ten wcześniej wyraził opinię o braku konieczności przeprowadzenia OOŚ;
  • uzgadnia warunki realizacji inwestycji z organem właściwym w kwestiach dotyczących ocen wodnoprawnych – wyjątkiem jest sytuacja, w której przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, a organ ten wcześniej wyraził opinię o braku konieczności przeprowadzenia OOŚ.

Kto musi wykonać pozwolenie środowiskowe?

Konieczność wykonania opracowania środowiskowego dla danych inwestycji określa ustawa środowiskowa. W każdym przypadku należy kierować się aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.

Podmiot zamierzający przystąpić do realizacji przedsięwzięcia powinien dla własnego bezpieczeństwa i zminimalizowania ewentualnego ryzyka związanego z niedopełnieniem pewnych formalności, zlecić fakultatywnie, opracowanie operatu środowiskowego, który będzie dostosowany do jego potrzeb.

Kto może opracować decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach?

Sporządzanie opracowań, takich jak operat środowiskowy wymaga od autora głębokiej wiedzy z pogranicza wielu dziedzin. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018 r. poz. 2081 z późniejszymi zmianami), jasno określa, kto może opracować prognozę oddziaływania na środowisko, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (OOŚ) oraz raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000.

Autorem tych opracowań, bądź kierującym zespołem twórców, może zostać osoba, która:

  1. w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym i nauce ukończyła co najmniej studia pierwszego stopnia lub studia drugiego stopnia albo jednolite studia magisterskie na kierunkach związanych z kształceniem w zakresie: nauk ścisłych (chemia); nauk przyrodniczych (biologia, nauki o Ziemi); nauk technicznych (górnictwo, biotechnologia, geologia inżynierska, inżynieria środowiska); nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych;
  2. w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym i nauce ukończyła co najmniej studia pierwszego stopnia lub studia drugiego stopnia albo jednolite studia magisterskie. Osoba taka musi posiadać przynajmniej 5-letnie doświadczenie w pracach w zespołach przygotowujących raporty OOS lub prognozy oddziaływania na środowisko albo brała udział w przygotowaniu co najmniej 5 raportów OOŚ, lub prognoz oddziaływania na środowisko.

Jakie przedsięwzięcia wymagają uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych?

Informacje znajdujące się w art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018 r. poz. 2081 z późniejszymi zmianami) definiują inwestycje wymagające decyzji środowiskowej. Uzyskanie opracowania jest wymagane dla planowanych:

  1. przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko – jest to I grupa inwestycji, dla których zawsze przeprowadza się ocenę oddziaływania na środowisko i tworzy się raport OOŚ;
  2. przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – jest to II grupa inwestycji, dla których organ wydający opinię o środowiskowych uwarunkowaniach rozstrzyga w drodze postanowienia, czy istnieje obowiązek przeprowadzenia OOŚ, czy też nie.

Powyższe typy przedsięwzięć literalnie opisuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r. poz. 71).

Ponadto, należy pamiętać o tym, że przeprowadzenia OOŚ mogą wymagać również inne przedsięwzięcia, niż wymienione w przedmiotowym rozporządzeniu. Chodzi głównie inwestycje mogące znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000. Tak czy inaczej, ocena oddziaływania na obszar Natura 2000 nie powoduje uzyskania decyzji środowiskowej. Ocena taka przeprowadzana jest na etapie zgłoszenia, złożenia wniosku o wydanie pozwolenia na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, koncesji, zgody wodnoprawnej, zezwolenia na usunięcie drzew, bądź krzewów.

Jak wygląda procedura wydania decyzji środowiskowej?

Procedura uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach podzielona jest na 6 zasadniczych kroków.

  1. Kompletowanie dokumentów i składanie wniosku;
  2. Sprawdzenie przez urząd kompletności wniosku wraz z załącznikami;
  3. Rozpoczęcie postępowania o wydanie opinii środowiskowej;
  4. Rozstrzygnięcie kwestii dotyczących oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
  5. Opiniowanie wniosku z innymi organami i uzgadnianie warunków realizacji inwestycji;
  6. Wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.

Które przedsięwzięcia mogą zawsze, a które potencjalnie oddziaływać na środowisko?

Ustawa rozróżnia przedsięwzięcia na dwie grupy. Grupa I to inwestycje mogące zawsze znacząco wpływać na środowisko, natomiast grupa II, to takie, których znaczący wpływ jest potencjalny. W przypadku pierwszych pozwolenie środowiskowe jest wymagane. Jeśli chodzi o drugie, to kwestia konieczności przedłożenia decyzji środowiskowej jest zalezna od różnych czynników.

Przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko

Należą do nich m.in.:

  • oczyszczalnie ścieków;
  • zakłady przetwórstwa odpadów, stacje demontażu i złomowania pojazdów;
  • linie kolejowe, autostrady i drogi;
  • porty morskie i lotniska;
  • instalacje wykorzystywane w produkcji leków, środków chemicznych, nawozów lub materiałów wybuchowych;
  • instalacje do wydobywania, magazynowania i przesyłu ropy naftowej i jej pochodnych oraz gazu;
  • kopalnie odkrywkowe i podziemne (tylko niektóre przypadki);
  • farmy wiatrowe oraz niektóre elektrownie korzystające z nieodnawialnych źródeł energii;
  • instalacje do wytopu i obróbki metali (zależnie od mocy).

Przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

Należą do nich m.in.:

  • niektóre linie kolejowe lub tramwajowe;
  • kanały i rurociągi;
  • zakłady hodowli ryb (zależnie od gatunku);
  • zakłady uboju zwierząt;
  • stocznie;
  • niektóre tereny rekreacyjne;
  • elektrownie konwencjonalne, wodne i wiatrowe, które nie kwalifikują się do pierwszej grupy;
  • instalacje produkcyjne;
  • pozostałe instalacje przetwórstwa metali;
  • działania, których celem jest zalesienie obszarów o znacznej powierzchni.
Czym jest ocena oddziaływania na środowisko?

Pojęcie to definiuje art. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018 r. poz. 2081 z późniejszymi zmianami). Przedmiotowy akt prawny rozumie ocenę oddziaływania na środowisko jako postępowanie obejmujące:

  • weryfikację raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który dla Państwa opracujemy;
  • uzyskanie określonych ustawą uzgodnień i opinii;
  • umożliwienie społeczeństwu wzięcia udziału w postępowaniu.

Co powinien zawierać raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko?

Zakres raportu oddziaływania inwestycji na środowisko (OOŚ) określa art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz w ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018 r. poz. 2081 z późniejszymi zmianami).

Raport, czyli operat środowiskowy, musi zawierać informacje szczegółowe względem danych przedstawionych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Uzyskanie owych danych najczęściej wiąże się z koniecznością skonsultowania się z projektantem, który powinien uwzględnić warunki narzucone przez decyzje środowiskowe w projekcie.

Raport OOŚ, jako mocno rozbudowane opracowanie eksperckie powinien zawierać kilkadziesiąt obligatoryjnych elementów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich:

  • szczegółowy opis planowanego przedsięwzięcia (m.in. charakterystyka przedsięwzięcia, warunki użytkowania terenu, przewidywane rodzaje i ilości emisji, informacje o zapotrzebowaniu na energię oraz szacunki na temat jej zużycia, informacje o pracach rozbiórkowych dotyczących przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko);
  • opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanej inwestycji (np. opis właściwości hydromorfologicznych, fizykochemicznych, biologicznych i chemicznych wód);
  • rezultat inwentaryzacji przyrodniczej, rozumianej jako wyniki zbioru badań terenowych, które przeprowadzono na potrzeby danego przedsięwzięcia;
  • opis zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, położonych w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia;
  • szczegółowy opis krajobrazu;
  • opis różnych wariantów planowanej inwestycji (istotne jest zawarcie racjonalnego wariantu alternatywnego);
  • porównanie oddziaływań poszczególnych wariantów na ludzi, rośliny, zwierzęta, siedliska przyrodnicze, dobra materialne, krajobraz, zabytki, powierzchnię ziemi, wodę i powietrze;
  • określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na środowisko (konieczne będzie przeprowadzenie obliczeń emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz dokonanie modelowania emisji hałasu);
  • uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu;
  • opis metod prognozowania, które zastosowano na etapie sporządzania raportu;
  • opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko (powinien on obejmować pośrednie, bezpośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe oraz stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko);
  • analizę możliwych konfliktów społecznych;
  • przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji;
  • opis przewidywanych działań ma na celu unikanie, zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko;
  • podpis autora, a w przypadku, gdy raport jest efektem pracy zespołowej – osoby kierującej zespołem (należy umieścić imię i nazwisko oraz datę sporządzenia raportu);
  • oświadczenie autora lub osoby kierującej zespołem, o spełnieniu wymagań określonych w art. 74a ust. 2 ustawy OOŚ.

Raporty muszą być przygotowane każdorazowo w przypadku przedsięwzięć:

  • mogących zawsze znacząco oddziaływań na środowisko;
  • co do których organ właściwy do wydania decyzji, po analizie k.i.p. i uwzględnieniu różnych kryteriów, stwierdzi obowiązek wykonania oceny.

Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien uwzględnić wpływ inwestycji na etapach jej realizacji, eksploatacji lub likwidacji.

Jeżeli planowane przedsięwzięcie związane jest z działalnością, która ma polegać na poszukiwaniu i rozpoznawaniu złoża węglowodorów z wykorzystaniem metody otworów wiertniczych lub wydobywaniu węglowodorów ze złoża tą metodą, opis elementów przyrodniczych środowiska, wyniki inwentaryzacji oraz inne dane, o których mówi ustawa OOŚ, muszą odnosić się do obszaru określonego promieniem 500 mierzonym od zewnętrznej granicy przedsięwzięcia.

Co powinien zawierać wniosek o wydanie decyzji środowiskowej?

Aby wniosek został uznany za kompletny, musi być zgodny z wytycznymi zawartymi w ustawie. Postępowanie w sprawie wydania decyzji wszczęte zostaje na wniosek podmiotu planującego realizację przedsięwzięcia.

W urzędzie należy złożyć wzór wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz wymienione niżej załączniki.

  1. Raport o oddziaływaniu na środowisko (operat środowiskowy) – dotyczy tylko przypadków przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
  2. Karta informacyjna przedsięwzięcia – dotyczy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
  3. Kopia mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym realizowane będzie przedsięwzięcie oraz obszar, na który inwestycja będzie oddziaływać. Dokument musi być poświadczony przez właściwy organ.
  4. Mapa sytuacyjno-wysokościowa sporządzona w skali umożliwiającej szczegółowe przedstawienie przebiegu granic terenu, którego dotyczy wniosek. Musi ona obejmować obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie. Wymóg załączenia tej mapy dotyczy inwestycji wymagających koncesji lub części decyzji wydawanych na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U z 2019 r. poz. 868 z późniejszymi zmianami), przedsięwzięć dotyczących urządzeń piętrzących I, II i III klasy budowli oraz strategicznych inwestycji w sektorze naftowym.
  5. Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (jeśli taki jest uchwalony) lub informacja o jego braku. Z tego warunku zwolnione są inwestycje będące drogą publiczną lub linią kolejową. Wypis i wyrys dotyczy przedsięwzięć, dla których organem prowadzącym jest RDOŚ.
  6. Wypis z rejestru gruntów albo inny dokument, wydany przez organ zajmujący się prowadzeniem ewidencji gruntów i budynków. Wypis powinien umożliwiać ustalenie stron postępowania. Musi zawierać numer działki ewidencyjnej, numer księgi wieczystej, imię i nazwisko lub nazwę podmiotu ewidencyjnego. Wypis powinien obejmować przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar oddziaływania inwestycji na środowisko.
  7. Wykaz działek (dotyczy przedsięwzięć wymagających decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) przewidzianych do prowadzenia prac przygotowawczych polegających na wycince drzew i krzewów, jeśli takie prace są przewidziane.
  8. Analiza kosztów i korzyści, o której mówi art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2019 r. poz. 755 z późniejszymi zmianami).

Czym jest karta informacyjna przedsięwzięcia (k.i.p.) i jakie informacje musi zawierać?

Przygotowanie k.i.p odbywa się w zakresie określonym w art. 62a ustawy OOŚ. Rozpoczęcie prac nad opracowaniem to omówienie z Klientem zakresu, w jakim planowana jest realizacja przedsięwzięcia. Dzięki zdobytemu na przestrzeni lat doświadczeniu skutecznie doradzamy, które elementy planowanej inwestycji, powinny zostać określone możliwie precyzyjnie, a które mogą poczekać do kolejnych etapów procesu inwestycyjno-budowlanego.

Karta informacyjna przedsięwzięcia jest opracowaniem, które powinno zawierać podstawowe informacje o planowanym przedsięwzięciu. Wśród elementów, które obligatoryjnie powinny znaleźć się w karcie, są:

  • rodzaj technologii;
  • różne warianty realizacji inwestycji;
  • rodzaj, cechy, skala i umiejscowienie przedsięwzięcia;
  • informacja o ryzyku wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy (naturalnej lub budowlanej);
  • informacja o przewidywanych ilościach i rodzajach produkowanych odpadów;
  • proponowane rozwiązania chroniące środowisko;
  • przewidywana ilość wykorzystywanych surowców (m.in. paliw, wody, energii);
  • lokalizacja względem obszarów chronionych;
  • informacja o możliwości wystąpienia oddziaływania skumulowanego z już zrealizowanymi inwestycjami, lub tymi w fazie realizacji;
  • informacja o powierzchni, jaką zajmować będzie nieruchomość oraz obiekt budowlany;
  • rodzaj oraz szacunkowa ilość wprowadzanych do środowiska substancji lub energii, z założeniem wykorzystania rozwiązań chroniących środowisko (może zaistnieć konieczność przedstawienia stosownych obliczeń emisji zanieczyszczeń).

Czym jest ocena oddziaływania na obszar Natura 2000?

Jest to ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, ograniczona tylko do obszaru Natura 2000. Artykuł 59 ustawy OOŚ mówi o tym, że przeprowadzenie takiej oceny jest wymagane, jeśli:

  • przedsięwzięcie niezwiązane z ochroną tego obszaru lub z niej niewynikające może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000;
  • obowiązek przeprowadzenia takiej oceny został stwierdzony przez RDOŚ w drodze postępowania.

Jeśli ocenie podlega oddziaływanie inwestycji na obszar Natura 2000, nie prowadzi to do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ocena przeprowadzana jest na etapie zgłoszenia, złożenia wniosku o wydanie pozwolenia na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, koncesji, zgody wodnoprawnej, zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów.

W takim wypadku, jeśli organ uprawniony stwierdzi, że inwestycja może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, postanowieniem nakłada obowiązek dostarczenia do RDOŚ dokumentów wymienionych w art. 96 ust. 3 ustawy OOŚ. RDOŚ podejmuje decyzję, czy przeprowadzenie oceny jest konieczne, czy też nie.

Zakres raportu powinien ograniczać się wyłącznie do oddziaływania na obszar Natura 2000.

Czym jest inwentaryzacja przyrodnicza?

Inwentaryzacja przyrodnicza jest jednym z elementów procesu OOŚ. Zgodnie z zapisami art. 66 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U z 2018 r. poz. 2081 z późniejszymi zmianami), jeśli została opracowana, powinna razem z metodyką jej wykonania zostać dołączona (jako załącznik) do raportu OOŚ.

Przygotujemy inwentaryzację przyrodniczą:

  • gatunków chronionych zwierząt, roślin i grzybów, a także siedlisk przyrodniczych itp.;
  • bazując na wytycznych przygotowanych przez organ wydający postanowienie o zakresie, w jakim należy sporządzić raport.

W przygotowaniu inwentaryzacji współpracujemy ze specjalistami z wielu branż, takich jak np.: botanika, entomologia, ichtiologia, herpetologia, ornitologia, teriologia, mykologia, chiropterologia itp.

Ile trwa uzyskanie decyzji środowiskowej?

Od momentu, w którym wzór wniosku wraz z załącznikami trafia do urzędu, do wydania decyzji środowiskowej upływa zwykle niecały miesiąc. W niektórych, szczególnie trudnych przypadkach, czas ten może zostać wydłużony. Urząd o tym fakcie informuje.

Należy jednak pamiętać, że do tego terminu nie wliczają się terminy potrzebne do uzyskania opinii i uzgodnień, ani czas zawieszenia postępowania. W praktyce więc czas oczekiwania na wydanie decyzji może się wydłużyć.